Reisdag

12 mei 2023 - Irun, Spanje

Vroeg op! Om kwart voor 6 ging de wekker, mijn smartwatch gaf aan dat ik 4 en half uur geslapen had. Het lukte me maar niet om de slaap te vatten. Maar ik heb vandaag genoeg tijd om wat bij te slapen, 12 uur treinen voor de boeg!
Mijn buurvrouw was trouwens ook vroeg eruit, ze had aangeboden om me naar het station te brengen. En in Breda, waar ik over moest stappen, stond een zwaaiteam klaar: mijn vader en zus waren naar het station gekomen, superleuk!
Ik moest in Brussel en Parijs overstappen. De Thalys moest wachten omdat er een kapotte trein was op de route, ruim 40 minuten stonden we stil. Ik zag mijn overstaptijd steeds verder inkrimpen. Eindelijk kwamen we aan in Gare du Nord, nu moest ik nog naar Gare Montparnasse, een rit met de metro, maar voor ik in de metro zat en vanaf de metro bij het goede treinspoor was, daar ging er flink wat tijd over heen. Ik had nog 5 minuten over nadat ik neergeploft was op mijn gereserveerde stoel (in de allerlaatste van de 18 wagons). Pff...zweten!
Het laatste stuk van Parijs naar Hendaye was het langst, maar toch ging het nog redelijk snel. En: eindelijk zie ik de zon! Regelmatig kletterde de regen tegen de ramen, maar nu een heerlijke zon. Ik loop het laatste stuk van Hendaye (Frankrijk) naar Irun (Spanje), een half uurtje. Via een supermercado voor een salade kom ik bij mijn hotelletje. Bekaf, toch wel. Eten, douchen, stukje schrijven en zometeen lekker slapen! Oordoppen in, want de trein loopt voor mijn raam langs.